6/18/15

RICK CASTRO INTERVIEW~ CHAOS REIGNS

RICK CASTRO CHAOS
Published on juin 17th, 2015 | by Romain Le Vern
0

L’INVITE DE MINUIT #50 : RICK CASTRO

Coucou! Il est minuit et, à minuit, à l’heure où le chaos règne, en attendant l’heure où blanchit la campagne, nous recevons un invité : RICK CASTRO !
RICK CASTRO
QUOI DE PLUS CHAOS QUE RICK CASTRO ? Parce qu’on vient de le décorer « fétichiste du chaos ». Parce que photographe SM, réalisateur provocateur. Parce qu’il a commencé comme styliste avec Herb Ritts, Annie Leibovitz et Joel-Peter Witkin. Parce que il a révélé, entre autres, l’acteur mannequin Tony Ward et cosigné avec Bruce LaBruce le CHAOS Hustler White.
Parce que Antebellum, sa galerie fétichiste à Hollywood. Parce que l’on peut découvrir son travail ici. Parce que, mine de rien, il a aussi photographié Dalai Lama. CHAOS. PARCE QUE TOUT EST CHAOS CHEZ RICK CASTRO.
ANTEBEL
Quel est votre rapport au cinéma?
Rick Castro : Nous avons une bonne relation, merci. Je l’aime bien. J’ai découvert le cinéma quand j’étais un petit garçon, au départ en regardant tous les films noir et blanc avec Joan Crawford, parfois rediffusés tard le soir. Puis comme jeune adulte, j’ai découvert des films étrangers. Ceux de Pasolini, de Fassbinder. Et des cinéastes underground américains comme Paul Morrissey.
Quelle est votre définition du cinéma?
Rick Castro : Je vois le cinéma comme un art créatif. Quelque chose qui a toujours été fait, même si depuis quelques temps ça semble un peu moins populaire – je parle du cinéma américain. J’aime une histoire bien construite dans sa narration, avec du mystère et du suspense. J’aime aussi le cinéma expérimental, une esthétique forte, parfois même la stylisation. Je suis par contre personnellement pas passionné par les CGI et l’animation actuelle.
Quel est le premier film que vous avez vu ?
Rick Castro : Probablement Pinocchio ou Mary Poppins.
Quels sont les films qui vous ont marqué par l’intensité de leurs images?
Rick Castro : En tant que spectateur adulte, Salò ou les 120 Journées de Sodome de Pier Paolo Pasolini (1976). En tant que jeune spectateur, Les Oiseaux d’Alfred Hitchcock m’a fait une très forte impression. Des oiseaux ce qu’il y a de plus ordinaire devenant extraordinaires et meurtriers…
Est-ce qu’il y a déjà eu un avant et un après avec un film?
Rick Castro : Oui, avec L’exorciste (William Friedkin, 1973). Ce film tient parfaitement le coup, ça devient même meilleur au fil des années. Un autre film parfait comme Rosemary’s Baby (Roman Polanski, 1968) aussi. La construction de ces deux films engage lentement le spectateur, puis les absorbe complètement.
En 2050, pensez-vous qu’on fera encore des films?
Rick Castro : Pas comme on en voit aujourd’hui. Peut-être des hologrammes virtuels. Ou des films interactifs. Ils auront besoin d’être courts en revanche car le public ne supportera plus un film excédant 1h30.
Le dernier film vu et adoré ?
Rick Castro : Yves Saint-Laurent, de Jalil Lespert (2014). J’ai aimé les orgies et le sexe dans les buissons en opposition à l’élite française de l’industrie de la mode.
theoremeQUIZ CHAOS DU CINÉPHILE
Un film : Théorème (Pier Paolo Pasolini, 1968)
Une histoire d’amour : Wuthering Heights(William Wyler, 1939)
Un sourire : A star is born (Willam Wellman, 1937).
Un regard : Under the skin (Jonathan Glazer, 2014)
Un acteur : Vincent Cassel
Une actrice : Joan Crawford
Un clown triste : Lon Chaney dans Larmes de clown (Victor Sjöstrom, 1922)
Un début : Le Roman de Mildred Pierce (Michael Curtiz, 1945)
Une fin : Boulevard du crépuscule (Billy Wilder, 1950)
Un coup de théâtre : Audition (Takashi Miike, 2000)
Une scène clé : La révélation du personnage de Mia Farrow dans September de Woody Allen (1987)
Un plaisir coupable : Le diable s’habille en Prada (David Frankel, 2006)
Une révélation : Un tramway nommé désir (Elia Kazan, 1951)
Un fou rire : Mommie Dearest (Frank Perry, 1981).
Un rêve : Les Chaussons rouges (Michael Powell & Emeric Pressburger, 1948)
Une mort : celle de Debra Winger dans Tendres passions (James L. Brooks, 1983)
Une rencontre d’acteurs : James Dean & Sal Mineo dans La fureur de vivre (Nicholas Ray, 1955)
Une scène de cul : la séquence de boîte dans Cruising (William Friedkin, 1960) – pas celle que James Franco a tourné dans son affreux pseudo-remake…
Une réplique: « Damien this is all for you. » dans La malédiction (Richard Donner, 1976)
Un silence : La séquence d’ouverture avec Deborah Kerr dans Les innocents (Jack Clayton, 1961)
Un choc : Tras el cristal (Agustí Villaronga, 1987)
Un artiste sous-estimé : MOI !
Un traumatisme : Les 15 minutes de viol dans Irréversible (Gaspar Noe, 2002)
Un gâchis : Tout ce qui a un lien avec les comics, les super-héros, Disney…
Un souvenir de cinéma qui hante : Frank Langella en flammes dans La Neuvième Porte (Roman Polanski, 1999)
Un film français : Les yeux sans visage (Georges Franju, 1960)
Un réalisateur : Roman Polanski
Allez, un second : Pier Paolo Pasolini
Un fantasme : Une place au soleil (George Stevens, 1951)
Un baiser : Les ailes (William A. Wellman, 1927)
Une bande son : Boom (Joseph Losey, 1968)
Une chanson de cinéma (et jamais utilisée dans un film) : Every day is like sunday ~ Morrissey
Une chanson de cinéma (et qui n’a jamais été mieux qu’au cinéma) : Singing in the rain dansOrange mécanique
Un somnifère : Tout ce que fait Jennifer Lawrence
Un frisson : La Maison du diable (Robert Wise, 1963)
Un monstre : Godzilla
Un torrent de larmes : La dernière scène du Secret de Brokeback Mountain (Ang Lee, 2005)
AND THEN THE ENGLISH TRANSLATION~0

GUEST MIDNIGHT # 50: RICK CASTRO

Cuckoo! It's midnight, and at midnight at a time when chaos reigns, pending the time when the countryside whitens, we have a guest: RICK CASTRO !
RICK CASTRO
WHAT'S MORE CHAOS THAT RICK CASTRO? 
Because we just decorate the "fetish of chaos."
Because SM photographer provocative director RICK CASTRO. 
Because he started as a stylist with Herb Ritts, Annie Leibovitz and Joel-Peter Witkin. 
Because he discovered, among others, the supermodel and actor Tony Ward. because he co-directed & wrote with Bruce LaBruce CHAOS Hustler White .
Because Antebellum~ his fetish gallery in Hollywood. 
Because one can find his work here .
Because casually, he also photographed the Dalai Lama. 
CHAOS. BECAUSE EVERYTHING IS CHAOS AT RICK CASTRO.
QUESTIONS
1.    What is your relationship with cinema ?
 RICK CASTRO~ we have a good relationship....  i like her. 
i've followed film since i was a young boy, first watching all the black & white~ joan crawford noir reruns late at night. as a young adult i discovered foreign films~ pasolini, fassbinder, and american underground filmmakers like paul morrissey.

2.    What is your definition of cinema and what do you prefer in a movie?
RC~ i see cinema as creating art in the medium of film. something that has been done since the creation of film, however for current times this seems to be less popular. at least in american filmmaking. i like a story driven narrative, mystery and suspense. i like a film that builds. on the other-hand i also enjoy experimental cinematography and a strong aesthetic. sometimes enhanced stylization.  i'm personally not interested in CGI and modern animation. 
3.    What was the first movie you see ?
RC~ probably pinocchio or mary poppins.









4.    What were the movies that strike you the most by their intensity or their images ?
RC~ as an adult~ pasolini's salo: 120 days of sodom~ the best movie ever made. it looks like a fashion advertisement from the 70s, with stylized kink added.  as a young boy~ hitchcock's~ the birds~ left a strong impact on me. something so ordinary, (birds) becoming extraordinary and deadly.  











5.    Was there « a before and an after » with a movie?
before & after the exorcist. this movie holds up like a pro. it gets better with age. another perfect movie is- polanski's~ rosemary's baby. both films build slowly engaging the viewer, then engulf them completely.





6.    Do you believe that there will still be movies in 2050?
not in the current sense- perhaps holograms and virtual/ interactive films. they will have to be short, because the public no longer has the attention span for a 90min film.
7.    The last movie you loved?
jalil lespert's~ yves saint laurent~ i liked the orgies and "bush sex" set against the elite french fashion industry. 

QUIZ
It’s just a quiz, you just have to give a name, a title, a movie without justifying:
A MOVIE :  pasolini's~ teorema
A LOVE STORY :  william wyler's~ wuthering heights

A MOVIE THAT MAKES YOU SMILE :  the original~ 1937 version~ willam wellman's~ a star is born.

A VISION :  jonathan glazer's~ under the skin
AN ACTOR : vincent cassel




AN ACTRESS : joan crawford

A SAD CLOWN : lon chaney~ he who gets slapped

A BEGINNING : michael curtiz's~ mildred pierce

AN END :  billy wilder's~ sunset boulevard

A TWIST IN A MOVIE : takashi miike's~ audition




A KEY SEQUENCE IN A MOVIE : mia farrow's announcement on who pulled the trigger- woody allen's~ september


A GUILTY PLEASURE : david frankel's~ the devil wears prada


A REVELATION IN A MOVIE :  elia kazan's~ a streetcar named desire


WHAT MAKES YOU LAUGH IN A MOVIE :  frank perry's~ mommie dearest 
A SILLY MOVIE  paul verhoeven's~ showgirls

A DREAM-LIKE MOVIE : michael powell & emeric pressburger's~ the red shoes


 

A DEATH IN A MOVIE : james brooks~ terms of endearment~ debra winger's death scene. 

TWO ACTORS THAT MATCH SO WELL IN A MOVIE: james dean & sal mineo~ nicholas ray's~ rebel without a cause

A SEXY SEQUENCE IN A MOVIE : william friedkin's cruising~ original bar scene, (not that silly james franco remake).

A REPLY : "damien this is all for you."~ the omen

A SILENCE : opening scene of deborah kerr~ the innocents

A SHOCK : agusti villaronga's~ in a glass gage

AN UNDERRATED ARTIST : me!
A TRAUMA IN A MOVIE : 15 minute rape scene- gaspar noe's~  irreversible. 





A WASTE : anything that was a comic~ superhero- anything currently by disney.
A MEMORY THAT HAUNTS YOU : frank langella burning scene in polanski's~ the ninth gate
A FRENCH MOVIE :  georges franju~ les yeux sans visage

A DIRECTOR : roman polanski

 WELL, AN OTHER ONE (DIRECTOR) : pier paolo pasolini.



A FANTASY : george steven's ~ a place in the sun



A KISS IN A MOVIE :1927~ william wellman's~ wings


A SOUNDTRACK :  joseph losey's ~ boom!

A SONG FOR A MOVIE (NEVER USED IN A MOVIE) : every day is like sunday~ morrissey

A SONG PERFECT IN A MOVIE : singing in the rain~ stanley kubrick's~ a clockwork orange

A REALLY BORING MOVIE:  anything with jennifer lawrence

A FRIGHT : robert wise~ the haunting




A MONSTER : godzilla

I ALWAYS CRY WHEN I WATCH:  the last scene of ~ ang lee's~ brokeback mountain
READ MORE~

No comments:

Post a Comment